Fraud Blocker
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) – czym jest i jak z niej korzystać?

UWAGA TELEPLATFORMA PIERWSZEGO KONTAKTU DZIAŁAŁA TYLKO DO 15.12.2023R. - TERAZ JEST JUŻ NIE DOSTĘPNA

MOŻLIWY KONTAKT PRZEZ TELEFONICZNEJ INFORMACJI PACJENTA ( gdzie konsultanci poinformują o najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej) POD NUMEREM TELEFONU 800 190 590

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu, w skrócie określana jako TPK, jest nowym projektem, który umożliwia łatwiejsze skorzystanie z pomocy medycznej na odległość. Czym dokładnie jest Teleplatforma Pierwszego Kontaktu? Dla kogo jest ona przeznaczona? Jak z niej korzystać?

Czym jest Teleplatforma Pierwszego Kontaktu?

Korzystanie z pomocy lekarskiej za pomocą telefonu stało się bardzo popularne w okresie pandemii koronawirusa. Teleporady pozwoliły wtedy na otrzymanie szybkiej pomocy lekarskiej bez konieczności wychodzenia z domu. Na bazie ich popularności Ministerstwo Zdrowia postanowiło opracować Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Co to Teleplatforma Pierwszego Kontaktu?

TPK, czyli Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest rodzajem platformy telefonicznej, dzięki której można otrzymać pomoc medyczną przez telefon w godzinach, w których placówki POZ – Podstawowej Opieki Zdrowotnej, nie są otwarte.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest dostępna:
- Od poniedziałku do piątku w godzinach 18:00-8:00.
- W trakcie weekendów oraz w inne dni, które są ustawowo wolne od pracy, czyli w święta.

Z TPK można skorzystać pod numerem telefonu 800 137 200 – jest to numer bezpłatny, który jest przeznaczony dla pacjentów z całego kraju. Również można skontaktować się z TPK przez internet, wypełniając odpowiedni formularz.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu – jak uzyskać pomoc?

Uzyskanie pomocy medycznej za pośrednictwem TPK nie jest skomplikowane. Jak skorzystać z porady?

Aby otrzymać pomoc, można skorzystać z dwóch opcji kontaktu:

1. Za pomocą telefonu
Żeby skorzystać z tej formy porady, należy zadzwonić na numer 800 137 200. Podczas rozmowy konsultant na początku przeprowadza wywiad z pacjentem, podczas którego prosi go o przekazanie imienia i nazwiska oraz numeru PESEL.

Następnie z pacjentem kontaktuje się pielęgniarka albo lekarz, gdy pojawia się taka potrzeba.

2. Przez formularz online
W tym przypadku konieczne jest wypełnienie formularza znajdującego się na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia pod adresem: https://dom.mz.gov.pl/nocna-swiateczna-opieka.

Formularz ma na celu sprawdzenie stanu zdrowia. Należy wskazać w nim na swoją płeć, wiek, a także na odczuwane objawy, ostatnie zdarzenia medyczne oraz odpowiedzieć na pytania dotyczące trybu życia. Na podstawie udzielonych odpowiedzi można uzyskać informację o tym, jaka może być potencjalna przyczyna dolegliwości.

Po wypełnieniu formularza lekarz lub pielęgniarka kontaktują się z pacjentem.

Kiedy można skorzystać Teleplatformy Pierwszego Kontaktu?

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu może być wykorzystana w poniższych sytuacjach:
- Nagła choroba, do której doszło poza standardowymi godzinami pracy placówki POZ,
- Gwałtowne pogorszenie dotychczas odczuwanych objawów w przypadku, gdy stan zdrowia nie wskazuje na bezpośrednie zagrożenie życia, a obecnie używane leki nie przynoszą odpowiednich efektów,
- Jeżeli pojawia się obawa, że na skutek oczekiwania na otwarcie placówki POZ może dojść do dalszego pogorszenia stanu zdrowia.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu – jakie świadczenia udostępnia?

Za pomocą TPK można skorzystać z poniższych rodzajów świadczeń medycznych:
- Porada medyczna – pielęgniarka lub lekarz doradzają pacjentowi w dalszej diagnostyce i leczeniu,
- E-recepta – recepta w TPK może być wypisana na odległość i następnie można zrealizować ją w dowolnej aptece,
- E-zwolnienie – zwolnienie dla osób, które ze względu na swój stan zdrowia nie mogą pracować,
- E-skierowanie na wykonanie szczepienia przeciwko COVID-19.

W jakich językach prowadzona jest Teleplatforma Pierwszego Kontaktu?

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest dostępna w języku polskim, a także można skorzystać z niej w językach obcych, a dokładnie w języku ukraińskim oraz w języku angielskim.

Dodatkowo TPK przystosowana jest również do potrzeb osób posługujących się językiem migowym. Osoby głuche mogą w ramach platformy skorzystać z pomocy tłumacza języka migowego w trakcie wideoporady lekarskiej. Dzięki temu również mogą one otrzymać szybkie i wygodne wsparcie lekarskie.

Treści zawarte w serwisie ortomedico.pl mają wyłącznie cel informacyjny, edukacyjny. Nie zastępują one konsultacji użytkownika ze specjalistą. Każdą kwestię opisaną w naszym serwisie należy skonsultować ze specjalistą. W artykule mogły zostać wymienione produkty medyczne. Dla bezpieczeństwa używaj je zgodnie z instrukcją i etykietą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze specjalistą, gdyż wyroby medyczne, o których możemy wspominać mogą nie być odpowiednie dla Ciebie. Artykuł ma wyłącznie cel informacyjny i nie zastępuje profesjonalnej porady medycznej. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.

Loading...